Afryka, Cape Town, widok z Góry Stołowej

poniedziałek, 13 października 2014

Arches, Canyonlands National Parks and Dead Horse Point State Park

Ostatnie 3 dni mieliśmy bardzo intensywne, całodniowe wyprawy po parkach Arches, Canyonlands i Dead Horse Point State Park. Pełen obóz kondycyjny: namiot samochód, góry, a czasami wspinaczka ... I tak w kółko, po 12h na dobę, od wschodu, do zachodu.

Dzień 1 sobota - Arches National Park

Park Arches (Łuków) to po Grand Canyon i Yellowstone najbardziej rozpoznawalny park w USA.

Nasza wizyta w parku niestety przypadła na weekend, gdzie oprócz standardowego ruchu turystycznego, dodatkowo trafił nam się weekendowy. Postanowiliśmy więc w sobotę wcześnie wstać i zrobić traskę na "Delicate Arche". Szybko się ogarnęliśmy i na trasie byliśmy przed tłumem. Mamy dzięki temu prywatne zdjęcia z najbardziej znanym łukiem skalnym:

Druga część dnia, to kolejne szlaki po tzw. "Windows". Fajne spacerowe traski, a same okienka również robią wrażenie:

Najtrudniejszą i najdłuższą trasę "Devils garden trial" -11,6 km zostawiliśmy sobie na osobny dzień, bo zajmuje ok. 5 godzin, a biorąc pod uwagę jeszcze cykanie zdjęć, to cały dzień ;)

Dień drugi - niedziela- Dead Horse Point i Canyonlands

Następnego dnia, pogoda nie pozwoliła na wyjście w góry - było pełne słońce, tylko wiało w porywach do 25 węzłów (45 km/h). Naszych sąsiadów na polu, co nie przypięli namiotu do amerykańskiej ziemi, tylko go na niej postawili, powoli zwiewało. Im to nie przeszkadzało, bo byli po niezłej imprezce. Taka pogoda to dobra na łódkę, ale nie na wspinaczkę. Szczególnie, ze w tych pięknych PUSTYNNYCH okolicznościach przyrody piasek podnoszony przez wiatr właził wszędzie, do wysokości ok. 2m.

W zamian wyruszyliśmy autem na widokowe trasy po canyonach.

Dead Horse Point - zdjęcia tego widoku Wam nie oddadzą - na słowo uwierzcie, że kanion rzeki Colorado jest w tym miejscu przeogromny. Co do uroku miejsca, wszystko zależy co komu się podoba, ale obiektywnie każdy jest zaskoczony jak to jest olbrzymie!

Pamiętacie może scenę z Mission Impossible 2, gdzie Tom Cruise (pewnie jego dubler) wisiał na skałce? Był na urlopie, i stamtąd dostał wezwanie na misję. To sceny były kręcone wlasnie tu, w miejscu o nazwie Dead Horse Point.

Sama nazwa Dead Horse Point ma niechlubne pochodzenie. Otóż, teren ten, położony na krawędzi kanionu, 500m ponad nim, ma kształt półwyspu. Jego połączenie z reszta lądu jest wąskie - ma ok 4m. Dawno temu w tym miejscu Cowboy'e zaganiali stada mustangów na Dead Horse Point, przez ten właśnie przesmyk. Wybierali najlepsze okazy, a reszę stada zostawiali uwięzione w Dead Hors Point, odcinając drogę powrotną.Te pozostałe, pozbawione wody i pożywienia - ginęły. "Taka kontrolowana selekcja naturalna".

Pojechaliśmy dalej do Canyonlands (krainy kanionów). W dole, na zdjęciu jedna z miliona tras off road'owych oferowanych przez tutejszy park.

W tym parku raczej nie ma tras wspinaczkowych czy widokowych. Tutaj zwiedzanie jest gł. samochodami, bo odległości są ogromne, a trasy przygotowane do jazdy różnymi zabawkami 4x4, np takimi:

A jeden nawet parkuje tam na stałe:
Znaki tego typu nie są tu rzadkością:

Nasze autko nie ma napędu 4x4, ani tak fajnie nie wygląda, ale ambitnie daliśmy radę, a po trasie było tak samo brudne jak te inne ATV i AWD. Amerykanie są mistrzami skrótów ;) Przywożą oni w te tereny swoje zabawki na lawetach i ujeżdżają je na okrągło.

Cała przygoda przeciągnęła sie do wieczora, więc zaliczyliśmy przyjemny zachód słońca:

Noc miała być zimna, więc zamieszkaliśmy w chatce traperskiej:

Dzień 3, poniedziałek - Arches National Park - Devils Garden Trial

Pogoda wyśmienita na wspinaczkę. Ok. 20 st. C, słoneczny dzień. Od naszego campingu do początku trasy ok. 20 mil krętej drogi po parku, więc jeszcze raz pocieszyliśmy oczy wielkimi czerwonymi skałami.

Na trasie nie było tłumów ;) Może dlatego, że jest dość trudna - ma przejścia wymagające wsinania się po skałkach. Są zresztą tabliczki z ostrzeżeniami, co w przypadku karnych Amerykanów skutkuje.

Cały szlak prowadzi przez kilka łuków, z czego naszym zdaniem najbardziej fajny jest Landscape Arche i Double "0":

I jeszcze ciekawostka, oznaczenia szlaków wyglądają tak:
.. Nikt tu nie maluje skał ...
Po 6 godzinach niezłego wyrypu, pakujemy się i wyjeżdżamy na NW - do Salt Lake City, nad wielkie słone jezioro oraz solną pustynię. Zachód słońca, tym razem możemy obserwować z samochodu:
Jak Ktoś ma wątpliwości w jakim kierunku jedziemy to poniżej ilustracja poglądowa: